Wat groeien ze snel he?

Nee, echt! Jouw kind gaat als een speer. Het is energiek, pikt nieuwe dingen razendsnel op. Kleuren, letters, woorden, liedjes…ze plakken zonder moeite vast in het hoofd. Dit soort voorlopers hebben breintjes die overuren draaien. Constant bezig en die informatie groeit met enorme stappen.  Hoogbegaafd dus? Nee, dat is nog echt niet te zeggen, wel een stuk sneller dan de rest en dat moet gevoed worden!

Maatwerk

Hoogbegaafde jonge kinderen denken vaak sneller, dieper en breder. Ze hebben behoefte aan uitdaging, ruimte voor eigen initiatief en vooral aan begrepen worden. In een reguliere peutergroep voelen zij zich soms onbegrepen of zelfs een beetje verloren. Daarom bied ik een kleinschalige, persoonlijke opvang aan die speciaal is afgestemd op deze bijzondere groep kinderen.


prettige leeromgeving

Als professional met ervaring en passie voor hoogbegaafde kinderen werk ik in mijn eentje, zodat er volledige rust, aandacht en veiligheid is. Ik bied een omgeving waar kinderen zichzelf mogen zijn, zich vrij voelen om vragen te stellen, te ontdekken en op hun eigen manier te groeien.


praktisch

Leeftijd: 2 tot 4 jaar

Dagen: donderdag en vrijdag

Tijd: van 08:00 tot 12:30

Kosten: €11,- per uur per kind excl. bureaukosten. Incl. fruitmomenten en drinken. LET OP! Kinderopvangtoeslag is mogelijk!


Wat maakt deze groep zo bijzonder?


🔹 Meer uitdaging – Activiteiten op maat, gericht op cognitieve                ontwikkeling en creatief denken

🔹 Educatief spelmateriaal – Denk- en doehoeken, taalspelletjes, puzzels, wetenschap en natuur

🔹 Stimulerende omgeving – Kleine groepjes, veel individuele aandacht en ruimte voor eigen interesses

🔹 Ervaren begeleiding – Gespecialiseerd in het herkennen en ondersteunen van (hoog)begaafde peuters


De opvang is gericht op

Cognitieve ontwikkeling

Ik bied verrijkingsmaterialen, denkspelletjes, uitdagende boeken en gespreksmomenten waarin ik écht inga op de interesses van het kind.


Sociaal-emotionele ondersteuning

Veel voorlopende peuters merken al jong dat ze ‘anders’ zijn. Hier mogen ze zichzelf zijn en leren ze omgaan met gevoelens, sociale situaties en verschillen met anderen.


Creatief en onderzoekend leren

Door te spelen, creëren en ontdekken bouwen kinderen zelfvertrouwen op en leren ze hun ideeën tot leven te brengen. Dit gebeurt spelenderwijs, met ruimte voor eigen initiatief.


Rust, structuur en veiligheid

De groep is klein, met veel individuele aandacht. Dit geeft rust, overzicht en veiligheid — belangrijk voor gevoelige kinderen.


Globale dagindeling

Een programma voor hoogbegaafde kinderen van 2–4 jaar vraagt om balans tussen structuur en vrijheid, zodat ze zich veilig voelen én uitgedaagd worden. Hieronder stel ik een voorbeeldprogramma op dat aangepast wordt naargelang de behoefte. Het biedt vaste momenten, variatie, en ruimte voor verrijking en creativiteit, speciaal gericht op de behoeften van hoogbegaafde peuters.



🕗 08:00 – 08:30 | Inloop & rustig opstarten

• Welkom heten

• Vrij spel (bouwen, tekenen, boeken bekijken, rustige hoekjes)

• Tijd om te wennen en aankomst rustig te laten verlopen

• Jij observeert en maakt 1-op-1 contact



🕤 08:30 – 09:00 | Kringmoment / themagesprek

• Korte kring: welkom, liedje, praatje

• Stimulerende vragen: “Wat denk jij dat er gebeurt als…?”

• Thematisch gesprek of prikkelend verhaal met vragen

• Bijvoorbeeld: “Waarom vallen dingen naar beneden?”, of: “Wat zou jij uitvinden?”


Doel: Taalontwikkeling, denktraining, sociaal contact



🕘 09:00 – 09:45 | Uitdagende activiteit / ontdekhoek

• Activiteit op niveau:

• Puzzels, denkspellen, experimenteermateriaal

• Knikkerbanen, sorteeropdrachten, symbolenspelletjes

• Spel met variatie (regels veranderen, zelf iets verzinnen)

• Zelf kiezen of in kleine groepjes werken


Doel: Cognitieve uitdaging, executieve functies, initiatief nemen



🕤 09:45 – 10:00 | Fruit eten & rustmoment

• Gezamenlijk eten

• Voorlezen of rustgevende muziek luisteren


Doel: Emotieregulatie, rust en ritme



🕙 10:00 – 10:45 | Vrij spel of buitenactiviteit

• Buiten spelen of binnen in bewegingsruimte

• Mogelijkheid tot rollenspel, ontdekken, fantasie

• Denk aan loopklossen, watertafel, speurtocht of “missie” buiten


Doel: Motoriek, sociale interactie, eigen regie



🕦 10:45 – 11:15 | Creatieve/onderzoekende opdracht

• Tekenen, schilderen, knutselen op eigen manier

• Experiment (kleuren mengen, waterproefjes, magneten ontdekken)

• Open vragen: “Wat gebeurt er als…?”, “Hoe kun je dit anders doen?”


Doel: Zelfexpressie, onderzoekend leren, creatief denken



🕧 11:15 – 11:45 | Rustig afsluiten met boek, lied of gesprek

• Lezen van een filosofisch of verdiepend prentenboek

• Gesprek over wat ze hebben geleerd of willen ontdekken

• Gezamenlijke afsluiting en reflectie op de dag



🕛 11:45 – 12:30 | Vrij spel & ophalen

• Kinderen kiezen waar ze willen spelen

• Ruimte voor 1-op-1 afronding of gesprek met ouders

• Opruimen op een speelse manier